چاپ     ارسال به دوست

اخذ استاندارد ISO-17025 توسط آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه

 

آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران موفق به اخذ استاندارد ایزو 17025 ویژه الزامات عمومی برای عملکرد صحیح، بی‌طرفانه و سازگاری آزمایشگاه‌ها شد.

                                                    


دکتر طاهری، مدیر آزمایشگاه با اعلام این خبر افزود: "در سایه الطاف الهی و با تلاش همکاران آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه براساس استاندارد2017 IEC17025/ISO: ، استقرار یافته مورد تأیید قرار گرفت و به این ترتیب از سوی سازمان ممیزان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI)  رسماً به عنوان آزمایشگاه دارای صلاحیت آزمون بر اساس این استاندارد معرفی شد."
وی ضمن تبریک به تمامی کارکنان پرتلاش مجموعه پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران اظهار داشت: «ایزو17025 فعالیت‌هایی را مشخص می‌کند که باید در عملیات آزمایشگاهی گنجانده شود تا اعتماد به نفس در توانایی تولید نتایج آزمون کالیبراسیون و نمونه‌گیری معتبر و قابل اعتماد را افزایش دهد.» دکتر طاهری همچنین افزود: «استاندارد ایزو 17025 می‌تواند به مشتریان این اطمینان را بدهد که تمامی تجهیزات سازمان توسط یک مرجع استاندارد مطمئن رصد و بررسی شده است.

استاندارد 17025 مزایایی از جمله به‌روزآوری روش هاي آزمون، توجه به صلاحيت پرسنل آزمايشگاه، بهبود وضعيت تجهيزات و انطباق آن با خواسته‌های روش هاي آزمون، پذيرش بهتر گزارشات آزمون در مراجع ملی و بين المللی، همزبانی آزمايشگاه با ساير آزمايشگاه‌های تأييد صلاحيت شده دنيا، افزايش حجم کاری آزمايشگاه و حصول شاخص هاي اقتصادی بهتر، افزايش رضايت مشتريان و نیز افزايش اعتبار و جایگاه آزمايشگاه را برای پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به ارمغان خواهد آورد.

شایان ذکر است مراحل کلی پیاده‌سازی و دریافت اعتبار استاندارد ISO/IEC17025در مراکز آزمایشگاهی به صورت زیر است:

1- انتخاب مدیر تضمین کیفیت؛

2-  انتخاب یک شخص متخصص در حوزه استاندارد ISO/IEC17025  به عنوان مشاور؛

3- تشکیل کمیته راهبردی در مجموعه برای ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف با حضور مدیران درگیر در پیاده‌سازی استاندارد؛

4-  تعیین وضعیت فعلی آزمایشگاه با کمک مشاور؛

5- مشخص کردن دامنه پوشش استاندارد با کمک مشاور؛

6- انتخاب مرجع اعتباردهنده (ملی یا بین‌المللی) و ارایه درخواست ارزیابی؛

7- آموزش پرسنل مرتبط در سطوح مختلف؛

8- ایجاد مستندات مورد نیاز با کمک مشاور؛

  9 - اجرا و پیاده‌سازی الزامات سیستمی و فنی استاندارد در سازمان؛

   10- انجام ارزیابی داخلی توسط بخش مدیریت کیفیت با نظارت مشاور؛

   11- رفع موارد نامنطبق و انجام بازنگری مورد نیاز؛

  12- امضای قرارداد نهایی با سازمان اعتباردهنده؛

  13- انجام ارزیابی نهایی؛

  14-رفع عدم انطباق‌های احتمالی؛

  15-دریافت گواهی تأیید صلاحیت.

 

شنبه ١١ تير ١٤٠١ / شماره : ٢٨٢ /  تعداد نمایش :613